پایان نامه : اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و ‏رفتاری بر سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا ‏به اختلال کمبود توجه، بیش فعالی، ‏

 

 

وقتی کودک دارای اختلال باشد، به والدین بخصوص مادران فشار روانی زیادی وارد خواهد شد ‏، چرا که بسیاری از انتظارات آنان درهم ریخته میشود و روشهای تربیتی مرسوم در  این کودکان ‏تاثیر چندانی نخواهد داشت . در واقع تربیت فرزندان مسئولیت مهم و دشوار تلقی می شود. در این ‏زمینه کانت می نویسد : « در بین ابداعات بشر دو تا از بقیه مشکلتر است ‏

اختلال کمبود توجه بیش فعالی وضعیتی است که در بعضی کودکان پیش دبستانی و یا در ‏سالهای اولیه مدرسه ظاهر می شود. برای این کودکان کنترل رفتار یا توجه داشتن سخت است. ‏اینطور برآورد شده است که بین 3 تا 5 درصد از کودکان یا تقریباً دو میلیون کودک در آمریکا به ‏این اختلال دچار باشند یعنی در هر کلاس 25 تا 30 نفره یک کودک مبتلا به ‏ADHD‏ وجود ‏دارد

اختلال کمبود توجه بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات دوره کودکی است که می تواند ‏اثرات نامطلوبی بر روی فرد در دوره کودکی و نوجوانی، بر روابط خانوادگی و بخصوص سلامت ‏عمومی مادران داشته باشد. و یکی از موثرترین راههای کاهش این اثرات نامطلوب، آموزش خانواده ‏بخصوص مادران می باشد به این دلیل تحقیقی را با عنوان «اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و ‏رفتاری با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ‏ADHD‏ دوره ‏ابتدایی شهرستان بجنورد» انجام شد که این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی می باشد. در این تحقیق ‏جامعه آماری، کلیه مادران دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بجنورد که مبتلا به ‏ADHD‏ هستند، ‏می باشد. نمونه آماری، 30 نفر از مادران دارای کودک مبتلا به ‏ADHD‏ هستند که از طریق نمونه ‏گیری خوشه ای از 30 مدرسه انتخاب شده اند. در ابتدا، مادران 2 گروه کنترل و آزمایش پرسشنامه ‏GHQ‏ را تکمیل نمودند. پس از آن مادران گروه آزمایش طی 12 جلسه آموزشی، الگوهای   شناختی ـ رفتاری جدید  را آموختند در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی ندیدند. پس از اتمام ‏آموزش، مادران هر دو گروه مجدداً تست ‏GHQ‏ را تکمیل نموده و نمرات محاسبه شده در 2 ‏مرحله ثبت، سپس میانگین نمرات، تفاوت میانگین ها و واریانس محاسبه گردید و با استفاده از نرم ‏افزار ‏SPSS، آزمون ‏‎ ‎تی ـ استودنت برای گروه های مستقل انجام گردید.ابزار اندازه گیری در این ‏پژوهش عبارتند از : پرسشنامه سلامت عمومی ‏GHQ، پرسشنامه ‏CSI4‏ که روایی و پایانی ابزار ‏قبلاً اندازه گیری شده است و مورد تایید می باشد.این پژوهش دارای 5 فرضیه می باشد که چهار ‏فرضیه آن تایید گردید. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش مادران با رویکرد شناختی ـ رفتاری باعث ‏افزایش سلامت جسمی، سلامت عمومی، کارکرد اجتماعی و کاهش اختلال اضطراب و اختلال ‏خواب می شود.‏

 


كاملترين مرجع تخصصي پایان نامه ، پروژه ، مقاله

مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : مادران ,اختلال ,سلامت ,کودکان ,مبتلا ,گروه ,سلامت عمومی ,اختلال کمبود ,مادران کودکان ,پایان نامه ,عمومی مادران ,مادران کودکان مبتلا ,بخشی آموزش الگوهای ,عمومی مادران کودکان ,سلامت عمومی مادران
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سایت درسی علیرضا مختاری صادانه شرکت داری آموزش زبان انگلیسی هدف ::. MOOZIK 1 .:: قهوه گانودرما - موکا - هات چاکلت موج کویر خاطرات یک دختر دهه هفتادی :) zimzim